nieaktualny przeglad filmowy. styczen

by Benni Valsson

by Benni Valsson

Wbrew temu co pisalem niedawno, emigracja to jednak ciezki kawalek chleba. 130 milionow chinskich szwaczy zaglada w rodzinne strony raz do roku- w chinski nowy rok. The Last Train Home to malzenstwa z zapadlej wsi przygody w wielkim burym miescie. Przyjmujac emigracje za punkt wyjscia dokument zadaje mnostwo niekomfortowych pytan, poczawszy od tego czy rzeczywiscie azjatyckie fabryki to samo zlo, konczac na tych o granice rodzicielskiej milosci, istote wolnosci, czy wreszcie o sens zycia jako taki. Patrzac z polskiego punktu widzenia mnostwo jest tez punktow wspolnych. Chaotyczny dworzec w swieta, a pozniej wielogodzinna podroz powolnym pociagiem, ale przede wszystkim fascynujacy proces przemiany mentalnej na przestrzeni raptem dwoch-trzech pokolen: z bezwolnego poddanego systemu totalitarnego od ktorego Panstwo ma swoje oczekiwania w zamian oferujac odrobine spokoju, w aspirujaca Jednostke z wlasnymi planami. A nad wszystkim wisi pozornosc wolnej woli i niemoznosc uwolnienia sie od ciezaru pochodzenia. Porywajace.

Porownania z kinem na takim poziomie nie wytrzymuje ostatni film Polanskiego Carnage (Rzez). Oczekiwania mialem wysokie- czekajac na zone kilka minut gapilem sie na psychodeliczne menu DVD, po nacisnieciu play dostalem banaly i stereotypy, ktore od czasu do czasu ratuja swietni aktorzy i niezle dialogi. Niedopracowane.

Wysokim oczekiwaniem nie sprostal tez w moich oczach Shame (Wstyd) Steve’a McQueena z mimo wszystko swietna rola Michaela Fassbendera jako opetanego porno pracownika biurowego. Jednym zdaniem, wypowiedzianym przez siostre Brandona: we’re not bad people, we just come from a bad place (cytat z pamieci), rezyser rozgrzesza jednoczesnie i bohatera, i widza. Jest powod i wytlumaczenie dla tego szalenstwa, wiadomo, to nie jest norma, uff. Przewidywalne.

Po rozprawach z SB i Milicja Wojciech Smarzowski wskoczyl w jeszcze glebszy PRL i wzial sie za temat AK. W Rozy, jak poprzednio, jest ostro i brutalnie, ale przemoc od poczatku wydaje sie sztuczna, nienaturalna, a flagowy temat Wojtka- glupota i bezmyslnosc ludzka- szablonowy i wpisany w stereotypowy, czarno-bialy schemat powojennej Polski. Nie jest to Popiol i Diament, nie jest to Hanemann, a gre Marcina Dorocinskiego jako przesladowanego jedynego sprawiedliwego zolnierza powracajacego z wojny przebija nawet Sylwester Stallone w Rambo. Choc w sumie obaj panowie dysponuja podobnym zasobem min i ekspresji. Spadek formy.

Poziom trzyma duet Nick Cave John Hillcoat. Lawless to sliczna basn o milosci (braterskiej i nie tylko), dorastaniu, starzeniu sie. Basn brudna, krwawa, radosna. Swietnie napisane, zagrane i nakrecone, na role zalapal sie Slowik.

Na koniec gwozdz, czyli Amour. Minimalistycznie nakrecona historia milosci statecznej pary nauczycieli muzyki, powala dzieki rewelacyjnym rolom Jean-Louisa Trintignanta i Emmanuelle Rivy. Wiekowi aktorzy musieli zmierzyc sie z tematami choroby, utraty wszystkiego, smierci przez caly czas bedac swiadomymi ich bliskosci i nieuchronnosci. Brzmi jak pieprzony banal, a oglada sie z zapartym tchem- Haneke. Niesamowite.

9 thoughts on “nieaktualny przeglad filmowy. styczen

  1. ten chinski zapowiada sie intrygujaco. wpisuje do listy filmow do obejrzenia.
    druga sprawa: moim zdaniem zamieniles tytuly w recenzjach Smarzowskiego i Dominika. zarzut o sztucznosc brutalnosci co najmniej chybiony biorac po uwage owczesne realia w Polsce. Dorocinski nie porywa, a przynajmniej w tych ckliwych momentach, ale gdy dostaje lomot jest bardzo wiarygodny:) sam film wgniata w fotel. za to w Lawless aktorsko daje rade jedynie Pierce i piekna J.Chastain. Hardy za fajnie patrzy obok osoby z ktora rozmawia:)

  2. Wiem jakie byly realia wtedy w Polsce, wiem jak wyglada wojna, film nic nowego w temacie nie wnosi. Ucieszylem sie jak uslyszalem ze bedzie siekiera, sam wiesz, ale jak juz przyszlo do sceny wiadomej mialem wrazenie ze sie chlop sporo napocil zeby ta siekiere gdzies wsadzic. Po raz pierwszy tez u WS nie trudno bylo sie domyslic jak sie calosc potoczy/skonczy. Klisza!
    Freak Pearce, piekna Chastain, okrutny Hardy, uroczy (jako para) LaBeouf i Wasikowska, zapijaczony Clarke- swietna obsada.
    Jakiego Dominika?

    • pojebal mi sie Hillcoat z Dominikiem. ostatnio cos o nich obu pisalem na Filmwebie i stad ta pomylka. sam film? nie rozumiem do konca zachwytow. nic nie wnosi do tematyki prohibicji w US. mozna obejrzec jako rozrywke, ale nie jest to Propozycja.
      co do Rozy to happy endu sie nie spodziewalem. nie ma mowy o kliszy moim zdaniem – w ‚Domu Zlym’ chyba go nie bylo? (nie pamietam do konca) swoja droga ciekawe, gdzie bedzie siekiera w zapowiadanej „Drogowce”?:) Dorocinskiego nie mam zamiaru bronic, ale film generalnie zagrany byl co najmniej przywoicie. najlepiej byloby porownac go pewnie z „Oblawa”, ale tego jeszcze nie dorwalem.
      a widziales zapowiedz (na razie krotka) nowego filmu Refna? po opisach fabuly nie spodziewalem sie cudow, ale moze z tego byc miazga, sadzac po tych puszczonych w net dwudziestu sekundach.

  3. ze spoilerem, ale film juz stary: Dobry zolnierz wraca z wojny, przesladuja go zli co nie sa mu ‚ran godni calowac’. Poznaje dziewczyne, ona doswiadczona wojna tak samo, sie zakochuja, ona umiera, on wlaczy do ostatku sil. Ziew. Dobry AKowiec, zli komunisci. Zieeeew. Dobra, nikomu nie wadzaca mniejszosc, zle czytski etniczne. Wszystko czarno-biale. (Chrapie)

    • ee tam, w Lawless za to dobrzy Bondurantowie z Apallachów, zla mafia z miasta. i happy end.
      ale jedno laczy te filmy – tu i tu pija duzo spirytusu:)

      • to ze w Lawless bylo jak bylo nie zmieia faktu ze Roza rozczarowuje. Poza tym Lawless to inna kategoria. To bardziej odrealniona basn o pieknych wspomnieniach czasow mlodosci. Czesto wymykajacym sie prawom fizyki czy medycyny (patrz szyja Hardiego).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s